آشنایی با شیلنگ فشار قوی هیدرولیک

آشنایی با شیلنگ فشار قوی هیدرولیک

آشنایی با شیلنگ فشار قوی هیدرولیک

شیلنگ های فشار قوی یک خط لوله متراکم و نسبتاً انعطاف پذیر است و معمولاً برای انتقال مایعات روغنی تحت فشار بالا استفاده می شود.  شیلنگ های فشار قوی به طور فعال در اکثر شرکت های صنعتی استفاده می شود. بسیاری از مکانیزم های تولید با سیستم های هیدرولیک کار می کنند و اینجاست که استفاده از شیلنگ های فشار قوی ضروری است. در جایی که شیلنگ های ساده قادر به تحمل فشار بالا نیستند، شیلنگ هیدرولیک فشار قوی به کمک می آید.  در واقع شیلنگ های فشار قوی یک خط لوله انعطاف پذیر ویژه است که برای تامین مایعات مختلف تحت فشار (سوخت مایع، روغن های هیدرولیک) و هم چنین گاز استفاده می شود.

انواع شیلنگ فشار قوی هیدرولیک

شیلنگ های فشار قوی به دو نوع طبقه بندی می شوند:

  • شیلنگ های بافته شده

شیلنگ های بافته شده

  • شیلنگ های کویل دار

شیلنگ های کویل دار

شیلنگ های بافته شده رایج ترین شلنگ های فشار قوی هستند. طبق مقررات استانداردهای اروپایی، چنین شیلنگ هایی برای کار با مایعات در محدوده دمایی -40 تا 100 درجه و هم چنین با روغن ها و امولسیون ها در محدوده -40 تا 70 درجه استفاده می شود. این مایعات هستند که عمدتاً توسط درایوهای هیدرولیک خانگی استفاده می شوند. طبق GOST 6286-73، آن ها برای کار با سیالات فنی استفاده می شوند که دمای آن ها می تواند از (42- درجه سانتیگراد) تا (101+ درجه سانتیگراد) متفاوت باشد، یا با امولسیون های مبتنی بر آب و روغن های معدنی که دمای عملیاتی از (42- درجه سانتیگراد) تا (75+ درجه) متغیر است. بسته به استحکام کششی سه نوع شیلنگ فشار قوی وجود دارد:

نوع A : مقاومت کششی بیش از 14.7 کیلوگرم را تحمل می کند.

نوع B : شیلنگ های فشار بالا با استحکام متوسط

نوع B Z: ساخته شده از سیم با روکش برنجی

شیلنگ‌های فشار قوی با علامت SN با ساختار ظریف لاستیک مورد استفاده برای لایه بیرونی متمایز می‌شوند. علامت ST نشان دهنده استفاده از سیم برنجی در قیطان است.

هدف از شلنگ های فشار قوی

شیلنگ های فشار قوی در سیستم های هیدرولیک مدرن با کارایی بالا استفاده می شود. تا به امروز استفاده از شیلنگ در چنین سیستم هایی نسبت به نصب لوله های فلزی سفت و سخت مناسب تر است. استفاده از شیلنگ های مدرن با فشار بالا به ما این امکان را می دهد که سفتی کامل را در فرآیند حمل و نقل هر مایع تضمین کنیم.  شیلنگ های فشار بالا به طور فعال به تجهیزات پیچیده ای وارد می شوند که دارای درایوهای هیدرولیک و روغن و پنوماتیک هستند. این تجهیزات شامل:

  • سیستم های تامین آب و گاز
  • سنگفرش آسفالت، بیل مکانیکی، تراکتور و سایر تجهیزات مشابه
  • شهرداری، راهسازی و سایر تجهیزات
  • تجهیزات طراحی شده برای حمل و نقل سوخت مایع و سایر مایعات کاری
  • تجهیزات مختلف مورد استفاده در متالورژی، ماشین سازی، نفت و گاز و سایر زمینه ها.

انتخاب شیلنگ های فشار قوی

در حالی که تمام شیلنگ‌ های فشار قوی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سخت باشند، انتخاب نادرست می‌تواند منجر به خرابی سیستم و حتی آسیب به کارگران شود. تمام مشخصات لازم درمرحله طراحی سیستم ورود شیلنگ در نظر گرفته شده است، استفاده نادرست منجر به خرابی محصول می شود. توصیه نمی شود شیلنگ های فشار قوی یک تولید کننده را با شیلنگ های دیگر جایگزین کنید. همین امر در مورد سایر اجزاء نیز صدق می کند. هنگام انتخاب شیلنگ فشار قوی باید به حداکثر فشار مجاز در سیستم توجه کرد.

میانگین عمر کاری شیلنگ های فشار قوی چقدر است؟

به طور متوسط، طول عمر شیلنگ های فشار قوی 300-500 هزار سیکل است. شیلنگ‌های فشار قوی  برای اتصال و جبران حرکات متقابل واحدهای هیدرولیک در سیستم ‌های هیدرولیک و انتقال هیدرواستاتیک مانیپولاتورها، بیل‌های مکانیکی، لودرها، کامیون‌های زباله، سنگفرش آسفالت، غلطک‌ها و بسیاری دیگر از ماشین‌های جنگل ‌داری، شهری، جاده‌ای و ساختمانی طراحی شده‌اند.  تولید کنندگان شیلنگ فشار قوی شیلنگ هایی را در نسخه های استاندارد با طول مشخص تولید می کنند و هم چنین برای تولید شیلنگ فشار قوی با هر طولی سفارش می گیرند.

آسیب پذیرترین نقطه در عملکرد این تجهیزات کدام قسمت از شیلنگ فشار قوی است؟

اغلب، اتصالات در شیلنگ های فشار قوی شکسته می شوند. علت اصلی آسیب به اتصالات هیدرولیک، بارهای محیطی خارجی است. شایع ترین دلایل خرابی شیلنگ فشار قوی عبارتند از: ایرادات ساخت، چین خوردگی ضعیف در اتصال اتصالات با شیلنگ به دلیل استفاده از تجهیزات تولیدی بی کیفیت، آسیب های مکانیکی (بریدگی، پارگی شیلنگ های فشار قوی) که در حین کار دستگاه پایه رخ می دهد.

چه عواملی بر عملکرد شیلنگ های فشار قوی تأثیر می گذارد؟

کیفیت و بهره وری شیلنگ های فشار قوی تحت تأثیر: انتخاب مواد اولیه، تکنولوژی ساخت و عامل انسانی است. استفاده از بهترین مواد اولیه ممکن طول عمر طولانی را تضمین می کند. هم چنین باید به کنترل رعایت تلورانس ها در ساخت شیلنگ های فشار قوی توجه کنید. ابعاد دقیق شیلنگ ها از نظر کیفیت نهایی پارامترهای ضروری هستند.

هنگام خرید شیلنگ فشار قوی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از انتخاب شیلنگ فشار قوی و اتصال، باید مقدار حداکثر فشار مجاز، مناسب بودن شیلنگ برای شرایط دمای کارکرد، حداقل مقدار شعاع خم شیلنگ، مناسب بودن اتصالات و قیمت شیلنگ هیدرولیک بررسی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *