معرفی اتصالات هیدرولیک و کاربرد آن ها در صنعت

معرفی اتصالات هیدرولیک و کاربرد آن ها در صنعت

مقدمه

در صنایع مختلف و متفاوت از انواع اتصالات با توجه به کاربری آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصالات هیدرولیک نمونه‌ای از اتصالات هستند، که از آنها بیشتر در برقراری و تنظیمات سیستم‌های هیدرولیک به کار برده می‌شود. برای اینکه با اتصالات هیدرولیک بیشتر آشنا شوید، بهتر است سیستم هیدرولیکی را در وهله اول بشناسید تا بهتر اتصالات آن را درک نمایید.

علم و فنی که توسط آن سه اصل اساسی و مهم انتقال، تبدیل و تولید نیرو مکانیکی سیالات تحت فشار بالا صورت می‌گیرد، را علم هیدرولیک می‌گویند. از این سیستم بیشتر در خطوط تولیدی در صنایع بسیار سبک تا سنگین، همچنین ابزارهای متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این محتوا سعی کرده‌ایم، اطلاعات کامل و جامعی درباره اتصالات هیدرولیک و انواع بیان کنیم.

اتصالات هیدرولیک چیست

به قطعاتی که برای اتصال شیلنگ‌ هیدرولیک، لوله و سایر قطعات دیگر در سیستم هیدرولیک به کار برده می‌شود، اتصالات هیدرولیک می‌گویند. این تجهیزات به دلیل اینکه در فشارهای بسیار بالا فعالیت دارند، یک سیستم ثابتی به شمار نمی‌آیند. برای اینکه اتصالات، عملکرد مطلوب و صحیحی داشته باشند باید مقاوم، مطمئن و مستحکم باشند. این اتصالات از پرکاربردترین و در واقع رایج‌ترین نوع اتصالات شناخته می‌شوند، که به رنگ‌های آبکاری شده زرد و سفید ساخته و بر روی سر شیلنگ‌ها پرس می‌گردند.

اتصالات هیدرولیک چیست

انواع اتصالات هیدرولیک

این نوع اتصالات در شکل‌ها و ابعاد مختلفی در صنایع مورد مصرف قرار می‌گیرند. البته آنها مطابق با استانداردهای برتر در بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند که در ادامه به معرفی انواع آن بپردازیم.

  • مهره‌های دنباله

این مهره یکی از قطعات اصلی در این اتصالات به حساب می‌آید. وظیفه‌ی مهره‌های دنباله یا در واقع دنباله دار تغییر دادن جهت لوله‌ها می‌باشد. با استفاده از این قطعه به راحتی مسیر لوله‌ها را تغییر می‌دهید و عوض می‌کنید تا در لوله‌هایی که گوشه نصب نشده‌اند، هزینه‌ی لوله‌کشی را کاهش دهند. این مهره‌ها در اتصالات هیدرولیکی به کار برده شده در انواع خم، صاف و نیمه خم موجود می‌باشند. بیشتر این مهره‌ها در زاویه‌های ۹۰ و ۴۵ درجه تولید می‌گردند، اما ممکن است بسته به نیاز کاربران حتی در زاویه‌های 5/22 هم ساخته می‌گردند.

  • پوسته شیلنگ

یکی دیگر از اتصالات هیدرولیکی بسیار محکم که از جنس استیل، روی یا فولاد‌های کربنی ساخته شده همین پوسته‌های شیلنگی می‌باشد. از این قطعه برای بالا بردن امنیت شیلنگ‌های هیدرولیک به کار برده می‌شود. پوسته‌های شیلنگ نقش اتصالات و بست‌ها را ایفا می‌کنند، اما با این تفاوت که از بست‌ها و اتصالات از جنس اتصالات دیگر محکم‌تر و قوی‌تر می‌باشند. با استفاده از آن هر گونه نشتی را به خوبی پوشش داده و از بروز آن جلوگیری می‌نماید. این قطعه یک پوشش با درجه ۳۶۰ حول محور شیلنگ تولید می‌کند.

پوسته شیلنگ هیدرولیکی

  • سرشیلنگی هیدرولیکی

در سیستم‌های هیدرولیکی برای جایگزین کردن شیلنگ با لوله‌ها، سر شیلنگی‌ها نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. زیرا به وسیله آنها شیلنگ‌ها به هم متصل می‌شوند. این قطعه در تغییر مسیر سیال بسیار اهمیت ویژه و کاربردی خواهد داشت. اما از نظر قیمتی بسیار مناسب و کاربردی هستند.

انواع اتصالات هیدرولیکی از نظر نوع اتصال

با انتخاب اتصالی مناسب قطعاً در هزینه نصب آنها صرفه‌جویی کرده و از نشتی‌های جدید و خرابی‌ها جلوگیری می‌کنید. این اتصالات مهم و با ارزش از نظر نوع اتصال عبارتند از:

  • اتصالات فلنجی

به اعتقاد بسیاری از تولیدکنندگان این اتصالات برای اتصال قطعات هیدرولیکی در لوله‌هایی با قطر ۳۸ میلی‌متر در فشار مناسب امری مشکل است. پس باید راهی اندیشید.  بهترین راه و چاره‌ی پیشنهادی، استفاده از اتصالات هیدرولیکی فلنجی می‌باشد. این نوع اتصالات از نظر قیمتی گران‌تر از بقیه اتصالات می‌باشند. اما اجزای بسیار زیادی همانند موتور هیدرولیک، مینفولد و شیلنگ‌های هیدرولیکی را فلنجدار می‌کند.

  • اتصالات گیره‌ای

یکی دیگر از انواع این اتصالات گیره‌ای می‌باشد. از آنها در صنایع معدنی بسیار مورد استفاده و کاربرد است. اتصالات گیره‌ایی از یک نوع نری و مادگی تشکیل شده‌اند، که به راحتی در هم چفت می‌گردند. در نهایت گیره‌ای مربعی شکل ایجاد می‌کنند. از ویژگی و مزایای بارز این اتصالات، عدم جداسازی آن در سیستم‌های تحت فشار است.

  • اتصالات پیچی

همانطور که بیشتر توضیح دادیم بر اساس اجزا و قطعات مورد کاربرد، اتصالات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا هم به دلیل اینکه بعضی از قطعات مداری به نحوی ساخته و تولید شده‌اند، که با هیچکدام از اتصالات فلنجی یا گیره‌ای قابلیت اتصال شدن ندارند، باید از اتصال پیچی استفاده کرد. به عنوان نمونه یک سری از شیلنگ‌های هیدرولیکی نیاز به یکسری اتصالات پیچی دارند، که به راحتی به سر شیلنگ پیچ گردند.

اتصالات پیچی هیدولیکی

  • اتصالات هیدرولیکی با رزوه‌های موازی

 اتصالات با رزوه‌های موازی، به راحتی و آسانی بسته شده و آب بندی می‌گردند. این اتصالات بعد از اینکه نصب شدند، توسط ارینگ‌ها آب بندی می‌شوند.

  • اتصال با رزوه‌های مخروطی شکل

هرگاه نام مخروطی در این نوع اتصال به گوش می‌خورد، بسیاری از افراد زاویه دنده‌ها را در نظر می‌گیرند. در حالی که منظور در این اتصال، شیب دار بودن و نحوه قرارگیری آنها است.

جمع بندی نهایی

در این محتوا با انواع اتصالات هیدرولیک آشنا شدید. این اتصالات یکی از پرکاربرد‌ترین و ضروری‌ترین اتصال در صنایع می‌باشد، که برای خرید آنها می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *