پوسته شیلنگ هیدرولیکی

انواع شیلنگ ضد حرارت و کاربردهای آن

شیلنگ ضد حرارت یا همان شیلنگ حرارتی برای انتقال سیالات و گاز هایی که قرار است حالتشان حفظ شود و از تغییر شکل در طی مسیر انتقال آن جلوگیری شود مورد استفاده می باشد. همچنین این شیلنگ در حفظ ویسکوزیته و دمای سیال عبوری در آن نقش دارد. به دلیل ساختار انعطاف پذیری که دارد در سطوح متعددی از جمله سطوح متحرک کاربرد دارد. این نوع شیلنگ برای انتقال موادی مانند گریس، روغن، قیر، چسب و …. قابل استفاده می باشد. در این محتوا در مورد انواع این شیلنگ و کاربرد آن به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

شیلنگ حرارتی چیست؟

زمانی که قرار است سیال و یا گازی را طی مدت زمانی در یک درمای ثابت نگه داری و یا حمل کرد به طوری که به همان حالت اولیه خود باقی بماند بهتر است از شیلنگ ضد حرارت استفاده کرد. اشتباهی رایجی که در میان مردم وجود دارد این است که از این شیلنگ می توان برای افزایش دمای سیال موجود در آن استفاده نمود. بلکه این شیلنگ ماده را در دمای ثابت نگه می دارد و مانع از خروج و یا نفوذ دما به داخل سیال و گاز می شود و از تغییر شکل و ویسکوزیته جلو گیری می کند. بیشترین مورد استفاده از این نوع در انتقال می باشد. از عوامل تعیین کننده در نوع استفاده از شیلنگ حرارتی نوع کاربرد مواد، قدرت سیستم و دما می باشد.

شیلنگ ضد حرارت کارایی همانند یک المنت لوله ای را دارند و تمامی این شیلنگ ها در کارخانه با یک طول ثابت تولید می شوند. شما می توانید برای داشتن این نوع از شیلنگ به صورت سفارشی در اندازه مورد نظر و سطح مقطع مورد نیاز از شیلنگ تخصصی استفاده کنید. این نوع از شیلنگ به علت به کار رفتن سنسور حرارتی در سر تا سر بدنه، قابلیت نمایش الکتریکی دمای سیال عبوری را در طول و ابتدا و انتهای شیلنگ دارا می باشد.

کاربرد شیلنگ های حرارتی

جا به جایی یک سری از مواد میان مخازن و در طی فرایند ها امری دشوار و مشکل ساز است به طوری که در برخی موارد نیاز می شود با حرارت دادن و گرم کردن مواد ، آن ها را به حالت و شکل اولیه بر گرداند که با انجام این کار علاوه بر هزینه بر بود، زمان زیادی نیز تلف خواهد شد. شرکت یاوران صنعت فولاد سپاهان، انواع شیلنگ را برای حل این مشکل عرضه می کند.

از کاربرد های این شیلنگ می توان به کاربرد در صنعت، فناوری و تاسیسات می باشد. به طوری که در بخش صنعتی برای انتقال گاز به تجهیزاتی چون پالایشگاه ها، زباله سوز ها و ….. نیاز است که دمای گاز در دمای مورد نظر ثابت مانده و تراکم ماده حفظ شود. همچنین در برابر یخ زدگی گاز ها در خطوط انتقال نیز محافظت شود، از این شیلنگ استفاده می شود. از جمله موارد مورد استفاده صنعتی این شیلنگ در طراحی دستگاه های بسته بندی مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی، همچنین در طراحی و تولید ماشین های صنعتی قابل حمل می باشد.

از دیگر کاربرد های شیلنگ حرارتی به کاربرد در اتصال انتقال سیالات و  فناوری های پزشکی، شیمیایی، اتصال و دیگر فناوری هایی که دارای فرایند های انتقال مایع دارای ویسکوزیته می باشند، می توان اشاره کرد. کاربرد تخصصی تر این شیلنگ در تاسیساتی چون برچسب زنی، خطوط تولید نوار بهداشتی و دستمال کاغذی و دستگاه های تزریق اتوماتیک می باشد.

آشنایی با شیلنگ فشار قوی هیدرولیک

انواع شیلنگ های حرارتی

شیلنگ ضد حرارت به دلیل مزیت زیادی که دارد، دارای انواع متعددی است که در ادامه به بررسی ویژگی انواعی از این شیلنگ صنعتی می پردازیم.

  • شیلنگ نسوز: این شیلنگ تحمل دمایی بسیار بالایی دارد و در برابر آتش سوزی مقاوم می باشد. شیلنگ حرارتی نسوز در بخش های صنعتی با دمای بالا از جمله صنایع نفت گاز و پترو شیمی کاربرد دارند. از ویژگی های دیگر این نوع از شیلنگ به مقاومت بالا در برابرمواد شیمیایی و همچنین انعطاف پذیری بالا می باشد.
  • شیلنگ سیلیکونی: این نوع از شیلنگ بیشتر در فعالیت های خدماتی همچون آزمایشگاه ها و فعالیت های پزشکی مورد استفاده می باشد. این شیلنگ سیلیکونی در آزمایشگاه ها برای انتقال الکل و آب به دلیل عدم داشتن بو و مزه مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این شیلنگ مقاومت درمایی پایین، شفاف بودن، برای کارکرد در فشار های پایین، انعطاف پذیر بالا، هیچ یک از مواد شیمیایی را جذب نمی کند، در برابر پارگی مقاوم است و مقاومت دربرابر اشعه فرا بنفش, عایق الکتریکی قوی و ضد شعله بودن، می باشد.
  • شیلنگ متری: این نوع از شیلنگ در اندازه های مختلفی از 50 سانتی متر تا 50 متر می باشد. از جنس سیلیکون ساخته شده و در رنگ های مختلف قابل خرید می باشد. این شیلنگ همانند دیگر شیلنگ های توضیح داده شده دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. از ویژگی های شیلنگ حرارتی متری قابل شست و شو بودن، مقاوم در برابر شعله ور شدن و در برابر حرارت مواد قابل حریق مقاومت دارد، مقاوم در برابر پارگی و پوسیدگی، به راحتی قابل شست و شو و ضد عفونی کردن، در برابر دمای بالای 200 درجه سانتی گراد و پایین تر از منفی 60 درجه سانتی گراد مقاوت دارد، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و بدون طعم و مزه بودن، می باشد.
  • شیلنگ چسب گرم: این نوع از شیلنگ در اندازه های مختلف از 1 متر تا 50 متر می باشد. قابلیت تحمل دما تا 280 درجه سانتی گراد را دارد. جهت انتقال چسب گرم مورد استفاده قرار می گیرد و در دستگاه های تولید نوار بهداشتی و دستمال کاغذی کاربرد دارند. قابلیت انعطاف پذیری بالا و عدم هدر رفت گرمایی از ویژگی های برجسته این شیلنگ می باشد.
  • شیلنگ برق: ویژگی های این شیلنگ: ضد شعله بودن، سازگاری با مس، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری بالا می باشد و این شیلنگ بدون هالوژن می باشد. قابلیت تحمل دمایی 45 تا 125 درجه سانتی گراد را دارد. در رنگ های مختلفی قابل خریداری می باشد.

مزایای شیلنگ حرارتی

شیلنگ ضد حرارت دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد. از جمله این مزیت ها می توان به : مناسب برای انتقال سیالات و گاز ها، توزیع دمای عالی، انعطاف پذیری بالا، قابلیت تحمل فشار و دمای بالا، ساختار مقاوم، طول عمر بالا، امکان سفارشی سازی شیلنگ مورد نظر، نگه داری از مایع در دمای کاری و جلوگیری از یخ زدگی، انتقال نمونه های سیال و گازی و جلوگیری از تراکم و غلظت در زمان انتقال و حفظ ویسکوزیته ماده در حال انتقال، اشاره کرد.

کلام پایانی

شیلنگ حرارتی بسیار پر کاربرد می باشد. در همه انواع صنایع و حتی در استفاده های معمول نیس می توان از این شیلنگ استفاده نمود. این نوع از شیلنگ برای انتفال سیال و گاز های بسیار داغ و در شرایط فشار های بسیار بالا را دارد. می توان در جا به جایی هر نوع سیال داغ از این شیلنگ استفاده کرد. شرکت یاوران صنعت فولاد سپاهان با سابقه سه دهه فعالیت در زمینه تولید انواع شیلنگ کار آمد ترین شیلنگ ها را از جمله این نوع از شیلنگ با پیشرفته ترین و به روز ترین دستگاه ها در همین حوزه بهترین کیفیت را به شما ارائه می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *