راهنمای خرید شیلنگ پنوماتیک

مقدمه

شیلنگ ‌های پنوماتیک جزو اجزای مهم در سیستم ‌های صنعتی و پنوماتیکی به شمار می ‌آیند و نام دیگر آن ها شیلنگ باد می ‌باشد و به وسیله ی آن ها آب و یا هوای فشرده شده به سمت سوپاپ ‌ها و محل‌ هایی که مورد نیاز است، هدایت می شوند. شما با توجه به نوع کسب و کارتان باید این ابزار آلات را تهیه کنید. این ابزار ها را در طراحی های مختلف با رنگ های متنوع تولید می کنند. علاوه بر آن  در برابر پیچ و تاب خوردگی و حرارت می توانند از خود مقاومت نشان دهند.

بنابراین قصد من از نوشتن این مقاله، آشنا کردن شما عزیزان با معیارهایی است که بایستی هنگام خرید این نوع وسایل مد نظرتان قرار بگیرند. شرکت یاوران صنعت فولاد سپاهان در زمینه ی تولید انواع شیلنگ‌ های هیدرولیکی، لوله و اتصالات حدود سی سال است که فعالیت دارند و شما عزیزان برای خریداری می‌ توانید با خیال راحت به آن جا مراجعه نمایید.

شلنگ های پنوماتیکی را به چند دسته تقسیم بندی می‌ کنند؟

این وسایل بر اساس جنسی که دارند، به چهار دسته لاستیکی، پلی اتیلنی، پلی آمیدی یا نایلونی و پلی اورتان دسته بندی می‌ شوند. شما با استفاده از دانستن جنس این نوع ابزار ها بهتر می ‌توانید، انتخاب کنید که کدام یک از آن ها برای فعالیت و اتصالات مورد نظر شما موثر تر هستند.

هنگام خرید شیلنگ‌ های باد به چه فاکتور هایی باید توجه کرد؟

در زمان خریداری این شیلنگ ‌های صنعتی یکی از فاکتور هایی که باید مد نظر قرار دهید، طول آن ها می باشد. شما بر اساس نوع فعالیتی که دارید، بایستی انتخاب کنید که چه طولی را برای انتقال هوا بین کمپرسور و فضای مورد نظرتان مناسب است. هرچه طول یک شیلنگ بیشتر باشد، امکان کم شدن فشار هوایی که در آن قرار می‌ گیرد نیز بیشتر است. اما اگر طول شیلنگ کم باشد، هوا با فشار بیشتری به فضای مورد نظر منتقل می ‌گردد.

این شیلنگ‌ ها در ساختار خود چند لایه الیاف نساجی دارند و به صورت مارپیچ می ‌باشند. این لایه های فیبری که در ساختمان این مدل شلنگ‌ ها به کار رفته شده باعث مقاوم شدن آن ها و در نتیجه بالا رفتن طول عمرشان می‌ گردند.

مورد بعدی که باید هنگام خرید این شیلنگ ها مد نظر داشته باشید، فشار کاری آن ها است. به عبارت دیگر باید بدانید شیلنگ مصرفی شما در برابر چه میزان فشاری می ‌تواند از خود مقاومت نشان دهد بدون آن که بترکد. طی آزمایشات انجام شده اغلب فشار کاری که برای این مدل شلنگ ‌ها در نظر گرفته شده است برابر با ۷۵ درجه فارنهایت می ‌باشد و فشار بیشتر از این مقدار باعث ترکیدگی آنها می ‌گردد.

یکی از موارد دیگری که نقش بسزایی در میزان فشار هوای موجود در این شیلنگ‌ ها دارد، قطر آن است که باید بدان توجه داشته باشید. اگر شیلنگ پنوماتیکی که انتخاب می کنید دارای قطر کمی باشد، فشار هوایی که در آن قرار می‌ گیرد نیز کم است. و اگر قطر آن زیاد باشد، به خاطر جای دادن هوای فشرده بیشتر درون خود امکان بالا رفتن وزن آن نیز بیشتر است و این سبب هزینه زیاد و مانور کم در آن ها می گردد. بهترین قطر برای خریداری این نوع شیلنگ‌ ها بین شش تا هشت میلی ‌متر تخمین زده شده است.

اگر شیلنگ انتخابی شما بیش از اندازه منقبض یا منبسط گردد و یا زیاد پیچ و تاب خورده باشد، باعث آسیب و زودتر خراب شدن آن می شوند و قابل استفاده نخواهد بود. بنابراین چنین شیلنگی را خریداری نکنید و حتی اگر در سیستم خود با ساییدگی و فرسودگی این وسایل مواجه شدید، حتماً یک شیلنگ جدید را جایگزین آن کنید.

عواملی مثل: اشعه یو وی، محلول‌ های شیمیایی و نمکی و آلاینده‌ هایی که در هوا وجود دارند، می‌ توانند باعث خراب شدن زودتر این مدل شیلنگ ‌ها شوند. به همین خاطر هنگام خرید بایستی شیلنگی را انتخاب و خریداری کنید که دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی خارجی باشد.

مورد دیگری که باید به آن دقت کنید این است که از اتصالاتی در کنار این شیلنگ ها استفاده کنید که با آن سازگاری بالایی داشته باشند. اتصالات چین دار، شیار دار و با جنس‌ هایی مثل: فولاد و برنج برای متصل شدن به این شیلنگ ها انتخاب مناسب تری می ‌باشند.

سایز این ابزار ها با هم دیگر متفاوت می باشند و شما با توجه به محلی که قرار است آن ها را نصب کنید و با توجه به ابعاد آن اتصال مورد نظر باید تصمیم بگیرید چه شیلنگی با چه ابعادی را برای اتصالات خود انتخاب و خریداری نمایید.

فاکتور های دیگری که باید هنگام خریداری این شیلنگ ها مد نظر داشته باشید، میزان ظرفیت نگه داری فشار، قیمت، مقاوم بودن در مقابل خوردگی، راحت نصب شدن آن ها و میزان وزن و اندازه ی آن ها می‌ باشند.

در چه مواردی می ‌توان شیلنگ های  پنوماتیکی را استفاده کرد؟

این وسایل صنعتی در مکان ‌های مختلفی مثل: آزمایشگاه، کمپرسور هوا، کارخانه های بافندگی جوراب، تولیدی ‌های شیشه و کریستال، وسایل پنوماتیکی، کنترل کردن فرآیند ها، لوله کشی‌ های پنوماتیکی و غیره قابل استفاده هستند.

آشنایی با قیمت شیلنگ های باد:

با توجه به نوع مارک و جنس مواد اولیه سازنده ی این مدل شیلنگ ها و میزان کیفیتی که دارند و همین طور حجم هوایی که می ‌توانند در خود جای دهند، قیمت گذاری این وسایل متفاوت می‌ باشند.

سخن آخر:

در این مقاله راجع به راهنمای خرید شیلنگ های پنوماتیکی با شما عزیزان صحبت کردم. شما با دانستن این معیار ها می ‌توانید به نتیجه درست برای انتخاب شیلنگ مورد نظر برای کارتان پی ببرد. بنابراین لازم است که قبل از خرید در مورد تمام جزئیاتی که شیلنگ مورد نظرتان باید داشته باشد، تصمیم گیری کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

اما این مسئله تنها کافی نیست و باید این وسایل را از یک مرکز معتبر تهیه کنید، تا به خوبی و برای سالیان بیشتری برای شما به درستی کار کنند. امیدوارم توانسته باشم در خرید این وسایل صنعتی به شما کمک کرده باشم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *