انواع اتصالات شیلنگ هیدرولیک

طراحی انواع شیلنگ هیدرولیکی

مقدمه

علم یا سیستم هیدرولیک عملی است که از سالیان بسیار دور به همراه بشریت بوده و انسان‌ها برای رواج دادن کارهایشان از آن استفاده می‌کردند. اگر بخواهیم اشاره مختصری به هیدرولیک کنیم، باید بگوییم عملکرد مکانیکی که به وسیله نیروی شدید فشار مایع، توسط شیلنگ‌های هیدرولیک قوی کار می‌کند را هیدرولیک می‌گویند. با استفاده از این علم، بسیاری از رشته‌های مهندسی نظیر الکترونیک، نرم افزار، مکانیک، طراحی و ساخت محصولات را با یکدیگر ترکیب کرده است. هیدرولیک با استفاده از همین مایعات تحت فشار بالا توانسته کنترل و انتقال قدرت بالایی را داشته باشد. البته این امر به وسیله شیلنگ‌های هیدرولیکی خیلی بهتر انجام می‌شود. به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم به بررسی انواع اتصالات شیلنگ هیدرولیک بپردازیم.

تعریف شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ‌های هیدرولیک، شیلنگی هستند که دارای لوله‌های انعطاف پذیر بوده و برای جابجایی و انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر مورد به کار برده می‌شوند. شیلنگ هیدرولیک از لاستیک‌های مصنوعی بسیار سنگین تشکیل شده است. این شیلنگ در بسیاری از سیستم‌های هیدرولیک که نیاز به حرکت و جابجایی سیالات مایع با فشار یا دمای بالا است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این شیلنگ‌ها دقیقاً چیزی مشابه عملکرد لوله خرطومی فلکسیبل نسوز می‌باشد. این لوله‌های خرطومی برای ایمنی و امنیت بالای تجهیزات، به عنوان یک روکش به حساب می‌آیند، یا برای انتقال بخار و دوده‌هایی که دمای بسیار بالایی دارند استفاده می‌شوند.

 اتصالات شیلنگ هیدرولیک

 در خرید شیلنگ هیدرولیک و لوله‌های نسوز به چه مواردی باید توجه کرد؟

هرگاه قصد خرید انواع اتصالات شیلنگ هیدرولیک را داشتید، بهتر است بدانید از آنها قرار است چه استفاده‌ای کنید و در کجاها کاربرد داشته باشد. از همه مهمتر مقدار فشاری است که تحمل می‌کند. پس اول محیط و موارد مورد استفاده بسیار اهمیت دارد. زیرا محیطی که در سایش لوله‌ها تاثیر داشته باشد، به مرور آن را از بین می‌برد. شیلنگ یا لوله فلکسیبل خرطومی نسوز در مکان‌های متفاوتی همانند تاسیسات گازی، آشپزخانه‌های منازل یا رستوران‌ها، آرمیچر و بسیاری از مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. روز به روز به محبوبیت این لوله‌ها افزوده می‌شود. همچنین هنگام خرید به جنس شیلنگ‌ها و کارخانه تولیدی آن هم دقت کنید. زیرا افراد سود جو این شیلنگ‌ها را با جنسی نامرغوب در بازار عرضه می‌کنند

انواع شیلنگ هیدرولیک

 از نظر طراحان و تولیدکنندگان، این شیلنگ‌ها به دسته بندی متفاوتی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

شیلنگ صنعتی

  •  شیلنگ هیدرولیکی فشار ضعیف

 همانطور که پیشتر توضیح دادیم شیلنگ‌های هیدرولیکی به بسته نوع کاربرد و میزان مقاومت به شیلنگ‌های هیدرولیکی ضعیف، متوسط و شیلنگ‌های هیدرولیکی قدرتمند تشکیل شده‌اند. در ایجاد شیلنگ هیدرولیکی ضعیف، همانطور که از نامش بر می‌آید برای سیالاتی که با فشار کمتر از ۳۰۰ PS هستند، مناسب می‌باشند. این شیلنگ برای عبور دادن هوا، آب، روغن‌هایی با دمای بسیار بالا و ضد یخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از این شیلنگ در قسمت‌هایی که سیستم هیدرولیک ضعیف می‌باشد کاربرد دارد.

  • شیلنگ هیدرولیک با فشار متوسط

از این نوع شیلنگ در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. زیرا به دلیل کارایی بالایی که دارد طیف کلی تجهیزات صنعتی را در بر می‌گیرد. شیلنگ با فشار متوسط فشار ۱۰ تا ۲5۰ بار را تحمل کرده و برای جابجایی سیالات رایجی همانند آب یا روغن به کار برده می‌شود. این شیلنگ‌ها همانند لوله‌های خرطومی فلکسیبل سوز از انعطاف بسیار بالایی برخوردار بوده که در ماشین آلات و تجهیزات سنگین کشاورزی، حمل و نقل و ساختمان سازی به چشم دیده می‌شوند. این نوع شیلنگ یکی از رایج‌ترین شیلنگ‌های هیدرولیکی موجود در بازار می‌باشد.

  •  شیلنگ‌های هیدرولیک با فشار قوی

در ابتدای امر باید به میزان فشار توجه داشت. در شیلنگ‌های هیدرولیک بسیار قوی، باید حتماً به فشار باری که قرار است تحمل کند دقت ویژه‌ای را مبذول داشته باشید. زیرا این مدل شیلنگ‌ها یکی از قویترین نوع شیلنگ‌ می‌باشند، که ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ قدرت بار را تحمل می‌کنند. این دسته از شیلنگ‌ها از انعطاف بسیار بالایی برخوردار می‌باشند، که در هر محیط و فضای که حتی محدودیت نصب وجود داشته باشد آنها به راحتی خودنمایی می‌کنند. دسته‌ای از این شلنگ‌ها آنقدر محکم و مقاوم ساخته شده‌اند، که در محیط‌های پرخطر از نظر میزان بار، فشار بالا و همچنین حساس به دما بسیار مناسب می‌باشند.

 شیلنگ‌های هیدرولیک با فشار قوی

  • شیلنگ هیدرولیک مقاوم رو به بالا و بسیار شدید

از این نوع شلنگ می‌توان به عنوان قوی‌ترین شیلنگ‌های هیدرولیکی یاد کرد. زیرا آنها می‌توانند توان بار ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ pci را تحمل کنند. از این شیلنگ در ماشین آلات سنگینی که دارای تغییرات ناگهانی فشار هستند، به کاربرد برده می‌شود. لوله‌های این شیلنگ با چند لایه مارپیچی فولادی پوشانده می‌شوند.

  • شیلنگ هیدرولیکی اتصال فشاری بدون وجود بست

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه می‌توان انواع اتصالات شیلنگ هیدرولیک را تهیه کرد، یا از عملکرد هر کدام مطلع شد. بهتر است به فروشگاه‌هایی که به فروش لوله‌های خرطومی محکم نسوز می‌پردازند، مراجعه  کرده و این شیلنگ‌ها را از همان جا تهیه کنید.شیلنگ  اتصال فشاری به شکلی تولید شده اند که بسیار راحت و آسان نصب شده و از نظر قیمتی ارزانتر از دیگر شیلنگ ها می باشد زیرا برای نصب بر روی اتصالات دیگر نیاز به هیچ تجهیزات و بستی نمی باشد. این شیلنگ‌ها برای مقدار بار ۲۰ طراحی می‌شوند.

بخوانید : اهمیت اندازه شیلنگ هیدرولیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *