شیلنگ نخ دار چیست

شیلنگ نخ دار چیست ؟

شیلنگ نخ دار چیست ؟

همه ما برای یکبار هم که شده شیلنگ‌ها را از نزدیک دیده و مورد استفاده قرار داده‌ایم. شیلنگ‌ها از جنس‌ های متفاوتی نظیر پلاستیک پلی اورتان، پلی اتیلن، نایلون می‌باشند. در برخی از این شیلنگ‌ ها برای اینکه استحکام و طول عمر بیشتری را پیدا کنند از یکسری لایه‌ها با نخ مخصوص استفاده می‌کنند تا عمر شیلنگ افزایش پیدا کند. این شیلنگ‌ها نخ دار هستند. در این محتوا در مورد شلنگ نخ دار، کاربرد ها و ویژگی‌ های آن سخن می‌گوییم.

منظور از شیلنگ نخ دار چیست ؟

شیلنگ‌ های نخدار یکسری اجسام طویل و توخالی هستند، که اصولاً برای حمل و نقل و یا جابجایی سیالات یا همان مواد مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیلنگ‌ ها علاوه بر منازل در بسیاری از مکان‌ های صنعتی کاربرد دارند. جنس شیلنگ‌ های نخ دار از پلاستیک می‌باشد که با به کار بردن نخ اطراف یا درون شلنگ طول عمر و استقامت آن را بالا می‌برند.

شیلنگ‌ های نخ دار وظیفه انتقال و جابجایی را به عهده دارند که این شیلنگ‌ها هم خود به دو نوع شیلنگ‌ های نخ دار آبی و گازی تقسیم‌ بندی می‌شوند. منظور از شیلنگ آب برای مصارف آب و همچنین انتقال آب به کار برده می‌شوند، در حالیکه شیلنگ‌ های گازی برای انتقال گاز به هر وسیله‌ای مورد استفاده هستند.

شیلنگ‌ های نخ دار چه کاربردی دارند ؟

شیلنگ‌ های معمولی خانگی اصولا فشار های عادی را انتقال می‌دهند، اما به مرور با پیشرفت صنعت به آن دسته از شلنگ‌ها که بتوانند فشار های بالا را تحمل کنند، نیاز پیدا شد. شیلنگ‌ های نخ دار جزو همین دسته هستند که مهمترین کاربرد های آن عبارتند از :

  • جابجا کردن و انتقال دادن گازها با فشار های مختلف
  • قابل استفاده در خطوط تولید کارخانه‌ها و محصولات صنعتی
  • قابلیت به کارگیری در انتقال آب زیرزمینی در هر بخش از صنعت و کشاورزی
  • قابل استفاده در منازل برای آب‌ های با فشار بالا
  • امکان استفاده در صنایع بهداشتی و درمانی به خصوص در قسمت‌ هایی که اتصال‌ های هیدرولیکی همانند شیلنگ هیدرولیک مورد نیاز باشد، همانند: انتقال گاز های اکسیژن
  • در انتقال آب برای مکان‌ های ناهموار شلوغ و پرتردد همانند زمین‌ های کشاورزی و بازار های پرتردد

مزیت‌ های برتر شیلنگ نخ دار

همانطور که پیش‌تر کاربرد این نوع شیلنگ را عنوان نمودیم، قطعا متوجه شده‌اید که در چه قسمت‌ هایی می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد. به دلیل همین کاربرد یکسری مزیت‌ های خاص را دارا می‌باشند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

شیلنگ‌ های نخدار با هر دمایی سازگار هستند، یعنی به دلیل استقامت و کارایی ویژه‌ای که دارند از دمای منفی 20 درجه تا مثبت 80 درجه به راحتی مورد استفاده می‌باشند. برای تهیه این شیلنگ می‌توانید از مراکز فروش اتصالات پرچی اقدام کنید. همچنین به صورت اینترنتی خرید کرده و در اختیار داشته باشید.

شیلنگ نخ دار چیست

این نوع شیلنگ در برابر آفتاب و اشعه‌ های مضر بسیار قوی و محکم است و به راحتی پوسیده نمی‌شود، پس با خیال راحت می‌توان آنها را در فضای باز به کار برد.

شیلنگ‌ های نخ دار را بعد از کثیف‌ شدن می توانید همانند شیلنگ‌ های هیدرولیک که از اتصالات هیدرولیکی می‌باشند، شستشو دهید. نکته قابل توجه، عدم شستشوی آن‌ها با مواد اسیدی است. زیرا مواد اسیدی آنها را از بین میبرد.

از دیگر مزیت‌ های مهم آن، تحمل فشار بارهای شدید به عنوان مثال 20 تا 60 بار است. یعنی در یک بازه زمانی این عدد بار را می‌تواند تحمل نماید.

اتصالات هیدرولیکی چیست ؟

منظور از این نوع اتصالات قطعاتی هستند، که برای متصل کردن لوله‌ها شیلنگ‌ها و دیگر اجزای هیدرولیک به کار برده می‌شوند. مقدار و میزان فشاری که در سیستم‌ های هیدرولیکی به کار رفته دائمی است. به دلیل همین ویژگی از اتصالاتی با فشار های بالا استفاده می‎گردد. به خاطر به کارگیری این اتصالات در تأسیساتی مانند پتروشیمی، نفتی، گاز و دیگر صنایع مهم، پس باید مقاوم، با کیفیت و منطبق باشند تا حین مصرف با مشکلی مواجه نگردند.

مقایسه قیمت شیلنگ‌ های نخ دار در ایران با سایر کشورها

همانطور که اتصالات هیدرولیک تولید داخلی نسبت به دیگر کشورها بسیار مناسب‌تر می‌باشند، این شلنگ‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. شیلنگ‌ های نخ دار تولید داخلی قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به دیگر کشورها دارند. شیلنگ نخ دار فشار قوی هم به همین گونه است. این نوع شیلنگ‌ها از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌تر از دیگر اتصالات یا شیلنگ‌ها می‌باشند.

تفاوت شیلنگ‌ های نخدار با دیگر شیلنگ‌ها

شیلنگ‌ های لاستیکی به دلیل جنسشان بافت بسیار ضخیم‌تر و قوی‌تری نسبت به دیگر شیلنگ‌ها دارند. به دلیل همین بافت فشار آب بیشتر و بالاتری را تحمل خواهند کرد. شیلنگ‌ های معمولی و کریستالی شفاف در برابر اشعه یو وی خورشید از مقاومت بسیار کمتری برخوردار هستند. از نظر طول عمر شیلنگ‌ های نخدار طول عمری بین 2 تا 5 سال دارند. اما اگر به صورت اصولی و عالی از آنها نگهداری گردد، حتی بیشتر از 10 سال هم ماندگاری خواهند داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *